Σάββατο, 10 Δεκεμβρίου 2016

Η ομιλία του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Παναγιώτη Κουρουμπλή στη συζήτηση για τον προϋπολογισμό στη Βουλή



Κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, «μέγα το της θαλάσσης κράτος». 
Με αυτήν την ρήση, ο μεγάλος ιστορικός της αρχαιότητας Θουκυδίδης προσδιόρισε την σχέση του Eλληνισμού με τη θάλασσα. Μια ιστορική διαδρομή φέρνει στη σκέψη μου την σχέση του Ελληνισμού με την θάλασσα, το μεγαλείο που προέκυψε από αυτήν την σχέση και στην υπεράσπιση, στα αρχαία χρόνια, της ελευθερίας και της δημοκρατίας, αλλά και της ανάπτυξης του πολιτισμού και της προώθησης του εμπορίου.


 Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, βρίσκομαι, μετά την απόφαση του Πρωθυπουργού στον τελευταίο ανασχηματισμό, σε ένα νέο, εξόχως παραγωγικό και δημιουργικό Υπουργείο. Βρήκα μια προεργασία εξαιρετικά σημαντική από τον προκάτοχό μου, τον Θοδωρή τον Δρίτσα. Πάνω σε αυτήν την προσπάθεια που έγινε, χτίζουμε με τους συνεργάτες μου και τους επιτελείς του Υπουργείου, αλλά και το στελεχιακό δυναμικό του Υπουργείου, τους στρατηγικούς στόχους αυτού του Υπουργείου. 
 Εμείς ισχυριζόμαστε ότι αυτός ο Προϋπολογισμός χτίστηκε σε τρεις αρχές, για να εμπεδώσει το αίσθημα της ασφάλειας και της σιγουριάς, για να μπορούν οι επενδυτές να έρθουν στην Ελλάδα.  Η Ελλάδα, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι -και καλό είναι να απαλλαγούμε από αυτήν την μιζέρια και την κατάθλιψη που διακατέχει κάποιους λόγω της απουσία τους από την επαφή με την εξουσία- είναι η πιο ασφαλής χώρα αυτήν την στιγμή, χώρα με πολιτική σταθερότητα, χώρα που ελκύει σταθερά και αποφασιστικά επενδύσεις. Και μόλις θα προχωρήσει η διαδικασία της ποσοτικής χαλάρωσης, είναι βέβαιον ότι θα εμπεδωθεί πλήρως το αίσθημα και σε επενδυτές του εξωτερικού που περιμένουν αυτήν τη στιγμή για να επενδύσουν στην Ελλάδα. Και είναι και ο Προϋπολογισμός που προσπαθεί, μέρα με την μέρα, να εμπεδώνει το αίσθημα της δικαιοσύνης.
  Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, μιζερολογείτε για την χθεσινή ανακοίνωση του Πρωθυπουργού. Βεβαίως, δεν είχε την έκταση που θα θέλαμε να είχε. Όμως, αυτά που περισσεύουν, επιστρέφουν πρωτίστως σε εκείνους που έχουν κοινωνικές ανάγκες και τα ιεραρχούμε, γιατί είναι η δική μας αντίληψη εντελώς διαφορετική από την δική σας αντίληψη.
  Εδώ πρέπει να σας πω, γιατί ξεχνάτε εύκολα, ότι κάθε Σεπτέμβριο τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια τα βιβλία καθυστερούσαν να πάνε τρεις και τέσσερις μήνες στα σχολεία, όπως καθυστερούσαν και οι καθηγητές. Φέτος δεν ακούστηκε κουβέντα. Δεν λέτε κάτι για αυτό. Δεν ήταν μια σημαντική συμβολή; 
Το 2014 πήρατε εμπροσθοβαρώς όλα τα λεφτά του ΕΣΠΑ για να καλύψετε τις ανάγκες των παιδικών σταθμών. Φέτος δώσαμε 93.000.000 ευρώ από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και βάλαμε στους παιδικούς σταθμούς δεκαπέντε χιλιάδες περισσότερα παιδιά. Το θεωρείτε λίγο; Μικρό; Ξέρετε πόσα τέτοια πράγματα θα γίνουν μέχρι το τέλος της τετραετίας, όταν θα κληθεί ο Ελληνικός Λαός να αποφασίσει σε ποιους θέλει να αναθέσει και πάλι τη διακυβέρνηση της χώρας;  Κάντε, λοιπόν, υπομονή, γιατί ακόμα και αυτό που ζητάτε σήμερα, δηλαδή εκλογές, αγνοώντας την επόμενη μέρα, ότι δηλαδή η χώρα θα βρεθεί σε πολιτική αστάθεια, είναι ό,τι χειρότερο μπορεί να συναντήσει την πατρίδα σε αυτήν τη δύσκολη στιγμή, όταν στην περίμετρο της χώρας υπάρχει ένας ακήρυχτος παγκόσμιος πόλεμος -και το αγνοείτε- όταν το προσφυγικό είναι πάντα επί θύραις, όταν η οικονομία της χώρας έχει πρωτίστως ανάγκη από σταθερότητα.  Καλό είναι, λοιπόν, σε αυτά τα ζητήματα να βρεθεί κοινός τόπος όλων μας, διότι όλοι είμαστε πατριώτες εδώ. Όλοι αγαπούμε την Ελλάδα και σε ένα τέτοιο πνεύμα πρέπει να κινηθούμε. 
   Επιστρέφω στα του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. 
Επεξεργαστήκαμε έξι στρατηγικούς στόχους, ιεραρχώντας τις ανάγκες, για να μπορέσουμε με αποφασιστικότητα και με τη μεγαλύτερη δυνατή επιτάχυνση να δημιουργήσουμε προϋποθέσεις πραγματικής ανάπτυξης, με δημιουργία θέσεων εργασίας. 
  Ο πρώτος στρατηγικός στόχος είναι να προωθήσουμε θεσμικά το νομοσχέδιο που επεξεργάστηκε ο προκάτοχός μου Υπουργός, να το συμπληρώσουμε μέσα από έναν ανοιχτό και δημιουργικό διάλογο με όλους τους θεσμικούς φορείς. Εδόθη σε όλους τους θεσμικούς φορείς και σε λίγες ημέρες θα ολοκληρώσουμε αυτήν την επεξεργασία. 
  Πυλώνες σε αυτό το νομοσχέδιο είναι οι εξής: Οι πανελλήνιες εξετάσεις για την εισαγωγή στις σχολές του Λιμενικού Σώματος. Μόνο έτσι θα κλείσουμε την πόρτα στους ημετέρους, στην αναξιοκρατία που κυριαρχούσε όλα αυτά τα χρόνια, κυρίως από τη διακυβέρνηση συγκεκριμένης παράταξης, που όταν ερχόταν, καταργούσε κάθε μοριακή διαδικασία που είχε καθιερωθεί για να προωθήσει συγκεκριμένες επιλογές. Επίσης, είναι η καθιέρωση μοριακού συστήματος για τις μεταθέσεις, ώστε να σταματήσει η άδικη και αναξιοκρατική -πολλές φορές- μετακίνηση. Οι συμβάσεις με τη συνεργασία και των πολιτών για την ακτοπλοΐα που έχει σχέση με τις άγονες γραμμές, η προστασία των εργαζομένων στην ακτοπλοΐα, των ναυτικών μας, ώστε να μην υπάρχει ναυτικός που να δουλεύει σε πλαίσιο «μαύρης» εργασίας. 
  Δεύτερος στρατηγικός μας στόχος είναι να αξιοποιήσουμε, με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, έστω και το 1 ευρώ από τα 400 εκατομμύρια που συμπεριλαμβάνουν τα προγράμματα τα οποία έχουν σχέση με το Υπουργείο. 
  Το ΕΣΠΑ, το προσφυγικό και μια σειρά άλλων μικρότερων προγραμμάτων για την αλιεία, είναι προγράμματα με τα οποία μπορούμε πραγματικά, αφού αξιοποιηθούν σωστά, αφού απορροφήσουμε τους πόρους με τον πιο αποτελεσματικό τρόπο, να πετύχουμε σ’ αυτόν τον πυλώνα τα εξής τρία πράγματα: Τη στρατηγική ψηφιακή πολιτική, δηλαδή να μπορέσουμε όλα τα συστήματα που θα αγοραστούν, να είναι και σύγχρονα, να κουμπώνουν μεταξύ τους και να δημιουργούν ένα αξιόπιστο πλαίσιο που θα προσφέρει έγκαιρα και έγκυρα στην ασφάλεια της χώρας. Να εξοπλίσουμε το Λιμενικό με σειρά σκαφών, πραγματικά σύγχρονων, με γρήγορες ταχύτητες, γιατί σήμερα, όπως ξέρετε, το Λιμενικό παίζει έναν πολύ καθοριστικό ρόλο και στην ασφάλεια της χώρας. O τρίτος τομέας είναι η οργάνωση, η αξιοποίηση όλου του υλικού που διαθέτουμε σε σκάφη, να επισκευαστούν και να αξιοποιηθούν, για να καταστούν και πάλι αξιόμαχα. 
  Τρίτος στρατηγικός στόχος είναι η ποντοπόρα ναυτιλία. Όλοι γνωρίζουμε ότι η Ελλάδα αυτήν τη στιγμή είναι μια μεγάλη δύναμη. Και αυτό οφείλεται στη ναυτοσύνη και στον εφοπλισμό.  
Και πρέπει στη διαμάχη που υπάρχει για τα εργασιακά ζητήματα σε αυτούς τους δύο χώρους, με υπομονή και επιμονή να βρούμε έναν κοινό τόπο. Πρέπει οι Έλληνες ναυτικοί να πλημμυρίσουν τα ελληνόκτητα πλοία για πολλούς και ευνόητους λόγους. Και οι εφοπλιστές πρέπει από τη δική τους μεριά να αντιληφθούν και να αναγνωρίσουν -πιστεύω ότι το αναγνωρίζουν- την αξιοσύνη των Ελλήνων ναυτικών. 
  Με μια τέτοια προσπάθεια θα μπορέσει, πραγματικά, όχι μόνο να διατηρήσει η Ελλάδα την ποιοτική της σημαία, όχι μόνο να εξασφαλίσει προτεραιότητα στην παγκόσμια εμπορική ναυτιλία, αλλά και να προσδώσει ακόμα και στην Ευρώπη την ανάλογη σημασία από την ύπαρξη αυτής της ναυτιλίας.
Στο πλαίσιο αυτά, υπάρχει μία σειρά προβλημάτων με την Επιτροπή Ανταγωνισμού. Η Κυβέρνηση θα συνεχίσει την προσπάθεια και των προηγούμενων κυβερνήσεων, για να στηρίξουμε την ελληνική ναυτιλία. Περιμένουμε, όμως, και από τον εφοπλισμό ανάλογη ανταπόκριση σε μία σειρά επενδύσεων. 
  Θα μπορούσε -και πρέπει να το κάνουμε σε συνεργασία- για τα ελληνόκτητα πλοία που κατασκευάζονται στην Κίνα, στην Κορέα και στην Ιαπωνία, να χρησιμοποιούνται αξιόπιστα εξαρτήματα που κατασκευάζονται στην Ελλάδα. Με έναν τέτοιο τρόπο θα δημιουργήσουμε οικονομικό κύκλο και θα δημιουργήσουμε  και θέσεις εργασίας. 
  Επόμενος στρατηγικός στόχος: Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, οι αναλυτές της ναυτιλίας υποστηρίζουν ότι τα επόμενα δέκα χρόνια πάνω από εκατόν πενήντα χιλιάδες στελέχη πρώτης γραμμής θα χρειαστούν για την παγκόσμια ναυτιλία. Η Ελλάδα πρέπει σε αυτή την κατανομή να πάρει σημαντικό μέρος. Και αυτό μπορεί να το κάνει οργανώνοντας τις σχολές εκπαίδευσης, τις ακαδημίες εκπαίδευσης, οι οποίες είχαν εγκαταλειφθεί στην τύχη τους και στις οποίες είχαν καταργηθεί οι θέσεις εργασίας. 
Σήμερα, λοιπόν, δουλεύουν σε μεγάλο βαθμό με ωρομίσθιους καθηγητές. Εμείς, όμως, προωθήσαμε γρήγορα, αμέσως τη διαδικασία -δια του ΑΣΕΠ- πρόσληψης εκπαιδευτικών. Σε συνεργασία με όλες τις περιφέρειες στις οποίες υπάρχουν ακαδημίες, εντάσσουμε στο περιφερειακό πρόγραμμα τη χρηματοδότηση για τον εξοπλισμό με σύγχρονο εξοπλισμό των σχολών αυτών, για να μπορέσουμε πραγματικά να δώσουμε δυνατότητα υψηλής ποιοτικής εκπαίδευσης στους νέους ανθρώπους.  Επίσης, θα συνεργαστούμε και με το Υπουργείο Παιδείας, ώστε να ενταχθεί στον επαγγελματικό προσανατολισμό και η κατεύθυνση στη Ναυτιλία.  
  Επόμενος στρατηγικός μας στόχος είναι η κρουαζιέρα, είναι τα τουριστικά πλοία, είναι τα γιοτ. Είναι ένας τομέας που η Ελλάδα έχει συγκριτικά πλεονεκτήματα, τα οποία πρέπει να αξιοποιήσουμε. Και στο πλαίσιο αυτό, υπάρχει η απόλυτη συνεργασία με το Υπουργείο Τουρισμού, για να προωθήσουμε σε παγκόσμιο επίπεδο τις δυνατότητες που υπάρχουν στη χώρα, για να εξασφαλίσουμε ελκτικότητα και ελκυστικότητα τουριστών. 
 Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η νησιωτική πολιτική είναι μια πονεμένη ιστορία για όλους. Και δεν αμφισβητώ -γατί θα ήταν μικρόψυχο να μην το αναγνωρίσω- ότι έγιναν πολλές προσπάθειες από διάφορες κυβερνήσεις. Ποτέ, όμως, δεν εξασφαλίσαμε ένα ειδικό ευρωπαϊκό πρόγραμμα, προκειμένου η Ευρώπη να υλοποιήσει τις δεσμεύσεις και τις αναφορές που έχει σε πολλές συνθήκες. 
  Ήδη, ξεκινούμε με τις εντελώς νησιωτικές περιφέρειες της Ελλάδος, να συνεργαστούμε και με άλλες νησιωτικές περιφέρειες της Νότιας Ευρώπης. Ήδη, στο περιθώριο των Υπουργών Ναυτιλίας στις Βρυξέλλες είδα όλους τους ομολόγους μου. Είδαν την ιδέα εξαιρετικά θετικά. Είναι καλή και η συγκυρία της Μαλτέζικης Προεδρίας. 
  Μπορούμε, λοιπόν, μέσα από μία συνεργασία, συνεννόηση, συστρατεύοντας και τους Ευρωβουλευτές μας, κινητοποιώντας ό,τι δυνατότητες έχουμε, να δημιουργήσουμε ένα κλίμα θετικό στην Ευρώπη.   Αυτή η Ευρώπη φαίνεται πως αρχίζει πλέον να αντιλαμβάνεται ότι η εδαφική συνοχή είναι υποχρέωσή της, ώστε οι πολίτες στα νησιά να αισθάνονται ότι δεν είναι πολίτες δεύτερης κατηγορίας, να νιώθουν ότι είναι πολίτες και της Ελλάδος και της Ευρώπης, ότι είναι πολίτες και της Ισπανίας και της Ευρώπης, δηλαδή να υπάρξει η πραγματική εδαφική συνοχή.
   Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, είναι δύσκολες οι στιγμές. Μπορούμε, όμως, να εργαστούμε επίμονα. 
Κλείνω, κύριε Πρόεδρε, με ένα πάρα πολύ σημαντικό θέμα που έχει να κάνει με τη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη. Όλοι γνωρίζουμε τα προβλήματα που υπάρχουν στη ζώνη αυτή. Υπάρχει, όμως, μια σειρά υποχρεώσεων και από τη σύμβαση της Cosco στο λιμάνι. Θέλω παρεμπιπτόντως να πω ότι προχωρεί η διαδικασία για τη Θεσσαλονίκη ομαλά και εξασφαλίζονται εκεί και τα ζητήματα των εργαζομένων, αλλά και η πρόσβαση και η αξιοποίηση των χώρων της πρώτης προβλήτας.
  Θέλω, λοιπόν, να πω ότι στα πλαίσια μιας δημιουργικής συνεργασίας και με την Cosco θα ανοίξουμε έναν διάλογο και πιστεύω ότι θα γίνει κατανοητή η ανάγκη να προωθηθούν οι επενδύσεις που κυρίως αφορούν αυτόν τον τομέα της επισκευαστικής ζώνης. Πρέπει γρήγορα να έρθουν οι δεξαμενές και της Cosco, γιατί ήδη είμαστε προ των πυλών της λεγόμενης «πράσινης» ενέργειας, της κατασκευής πλοίων «πράσινης» ενέργειας, αλλά και της μετατροπής πλοίων για τη χρησιμοποίηση της «πράσινης»  ενέργειας και γι’ αυτό θα υπάρξει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον.
  Σε ό,τι αφορά τον Σκαραμαγκά, μαζί με το Υπουργείο Ανάπτυξης και το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας πρέπει να ξεκινήσει μια νέα προσπάθεια αποδέσμευσης από τα βάρη της Επιτροπής Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο ναυπηγείο. Να προχωρήσει η διαδικασία επίλυσης της διαφοράς, ώστε και αυτό το μεγάλο ναυπηγείο να μπορέσει να συμβάλει –και μπορεί να συμβάλει- πραγματικά στην ανάπτυξη της χώρας. 
 Με τέτοιες, λοιπόν, πρωτοβουλίες είναι βέβαιο ότι μπορεί η χώρα να περπατήσει στον πραγματικό δρόμο της ανάπτυξης. Μιας ανάπτυξης που θα αφορά όλους. Μιας ανάπτυξης που θα αγγίζει τα χείλη όλων, μιας ανάπτυξης που θα αναστρέψει το να φεύγει η ελπίδα της πατρίδας στο εξωτερικό, να φεύγουν τα νέα παιδιά της Ελλάδας στο εξωτερικό. 
  Η Ελλάδα έχει τεράστιες δυνατότητες και πιστεύω ότι όσο αποκαθίσταται αυτό το κλίμα εμπιστοσύνης και φεύγουμε από τις καταστάσεις πολιτικής αστάθειας, τόσο θα αναπτύσσεται η οικονομία και τόσο θα εξελίσσεται αυτός ο τόπος προς το καλύτερο.

1 σχόλιο:

  1. Είστε ψεύτες Κύριε Κουρουπλή αυτό το περίφημο Πολυνομοσχέδιο το σέρνεται μήνες τώρα ψηφίστετο επιτέλους. Βαρύτατη ευθύνη βέβαια φέρνει ο προκάτοχος σας κ. Δρίτσας που κάποιοι τρομάρα τους τον αποκαλούν και πετυχημένο.Αν θέλεις να κάνεις την διαφορά Κύριε Κουρουπλή ψήφισε το άμεσα, χωρίς καμία οικονομική επιβάρυνση κάνεις την διαφορά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Παρακαλούμε για την καλύτερη ανάγνωση, τα σχόλια να γίνονται στην Ελληνική γλώσσα. Υβριστικά και με προσβλητικό περιεχόμενο θα διαγράφονται.